Samarbete

Wine Table Stockholm AB

Rehnsgatan 24
113 57 Stockholm

Bild på Vin på burk – framtiden eller på väg ut innan den ens slog igenom

Vin på burk – framtiden eller på väg ut innan den ens slog igenom

Bild på Pär Strömberg
Pär Strömberg Chefredaktör & Vinskribent

Lästid: 14 minuter

Det sker mycket i vinvärlden när det kommer till klimatsmarta förpackningar. Det har skett ett skifte i vår syn på alternativ till glasflaskan och just nu är aluminiumburken hetare än någonsin. Men det finns en sak som många konsumenter ifrågasätter med burkar och det är priset, varför kostar en liten burk vin ibland lika mycket som en hel flaska?

Det finns många sammanhang som en smidig burk är att föredra istället för en klumpig vinflaska och för att inte tala om alla singelhushåll i Sverige där en ensam vinentusiast nu kan njuta av riktigt bra vin i en mindre förpackning. Burken är lätt att transportera vilket leder till lägre Co2-utsläpp och dessutom är återvinningsgraden av aluminium mycket hög. Aluminium är också möjligt att återvinna om och om igen.

Men det finns en sak som många konsumenter ifrågasätter med burkar och det är priset, varför kostar en liten burk vin ibland lika mycket som en hel flaska? Det här beror naturligtvis på flera olika faktorer och i första hand oftast om att innehållet inte motsvarar de billigaste flaskorna på hyllan utan snarare håller en kvalitet som motsvarar viner för mellan 120 och 200 kronor per flaska.

En annan orsak är det faktum att Systembolaget från och med första mars i år gjort om sin kalkyl för inköp och tagit bort ett reducerat fast påslag för mindre förpackningar. Det innebär att alla vinprodukter på Systembolaget har samma fasta påslag oavsett storlek. En burk på 250 milliliter och en bag in box på 3000 milliliter har alltså exakt samma fasta påslag i kronor. Det tidigare reducerade påslaget för mindre förpackningar som motiverades av att det är bättre för folkhälsan att konsumera mindre var visserligen kritiserat men det gav mindre förpackningar en chans att konkurrera med de större.

Wine Table har talat med flera av Systembolagets leverantörer, bland andra Provinum, Enjoy Wine & Spirits, Dryckesbutiken, Djuce och Swedish Brand som alla mer eller mindre beskriver detta som ett utlagt krokben från Systembolaget. Just när mindre förpackningar håller på att slå igenom kommer denna förändring som gör det utmanande att få någon form av marginal på vin på burk. I slutändan måste det finnas en konsument som är beredd att betala vad det kostar om burken ska slå igenom.

Porträttbild på Master of Wine och Systembolagets Sortimentschef Ulf Sjödin
MW Ulf Sjödin är sortimentschef på Systembolaget – Bild: Press Systembolaget/Cision

Systembolagets sortimentschef, Master of Wine Ulf Sjödin säger i en intervju med Wine Table,

– Det är självklart så att det här har gjort att de mindre förpackningarna jämförelsevis har blivit dyrare än de var tidigare.

Det han kommenterar är just förändringen som trädde i kraft den första mars i Systembolagets finansieringsmodell där nu alla olika förpackningar oavsett volym har samma fasta påslag. Tidigare hade mindre förpackningar ett subventionerat fast påslag som motiverades med att mindre förpackningar är bättre för folkhälsan något som nu ändrats.

Han fortsätter:

– Vi kommer inte att nå våra hållbarhetsmål med hjälp av burkar.

Vilket insinuerar att Systembolaget inte är intresserade av att skapa de bästa förutsättningarna för burkar. Ulf Sjödin påpekar även att det hade varit trevligare om vin på burk kunde vara billigare men säger också att burken inte kommer att vara en förpackning för så kallat bulkvin, vin som produceras i stor volym. Trots detta frågar Systembolaget i sina offertförfrågningar på vin i burk, ofta med ett maxpris 186 kronor per liter, vilket motsvarar 46 kronor för en burk på 250 milliliter. Av dessa 46 kronor går 5,40 + 3,14 (rörligt påslag) direkt till Systembolaget. Det motsvarar 18,5 procent av vad kunden betalar. På flaska med precis samma literpris hade Systembolagets påslag motsvarat 11,7 procent av det kunden betalar.

Hur kan det komma sig att Systembolaget rent procentuellt ska ha en högre marginal på en liten burk än för en flaska med motsvarande literpris? Argumentet från Systembolaget är att kalkylen är kostnadsbaserad och att hanteringen av en burk kostar lika mycket som hanteringen av en flaska. Utifrån sett ser det mest ut som att burken helt enkelt är en produkt med högre marginal.

Systembolaget menar att det inte är deras uppgift att subventionera klimatsmarta förpackningar i sin kalkyl. Det är en uppgift för deras ägare, med andra ord staten, att reglera. Precis som att olika alkoholklasser har olika skattesatser. För som det är just nu är det motsägelsefullt att i samband med att det fasta påslaget för burken dubbleras så ökar också förfrågningarna från Systembolaget på just aluminiumburk.

Importörerna vill agera men har helt enkelt inte möjlighet att producera och leverera produkten till det pris som Systembolaget, och för den delen konsumenten, önskar.

En importör berättar att de introducerade ett vin på burk innan de visste att kalkylen skulle ändras. När det fasta påslaget ökade med 2,70 kronor per burk, så innebar det i stort sett hela deras marginal. Burken har slagit igenom i många länder och intresset bland konsumenter är stort, de flesta är otroligt positiva till förpackningen och det är ett helt nytt sätt att konsumera vin, men det som det alltid faller på är priset.

För hur gärna vi än vill göra det hållbara och för den delen hälsosamma valet så kostar det för mycket i relation till andra alternativ.

 

Röster från importörerna

 

Porträttbild på Clara Grabe från vinimportören Provinum
Clara Grabe är Brand Manager och PR på Provinum – Bild: Provinum

Clara Grabe – Provinum

Hur ser ni på förpackningen burk, intressant att jobba med eller inte? Förklara gärna varför.
– Vi ser burken om ett otroligt spännande alternativ till flaskan i framtiden. Vi upplever att många kvalitetsproducenter känner sig lite tveksamma till PET, BiB, pouch och tetra men däremot tycker många att burken är intressant för deras vin. Det betyder att burken är den förpackning som kommer att bli mest aktuell för just kvalitetsvin, småskaliga producenter och i förlängningen vinentusiaster eftersom utbudet kommer vara mycket mer intressant än i andra klimatsmarta förpackningar.

Är ni insatta i Systembolagets kalkyl för mindre förpackningar?
– Vi är väldigt insatta i den eftersom vi jobbar med Djuce viner på den svenska marknaden och har följt hur kalkylen ändrats till burkens nackdel.

Har det nya fasta påslaget för mindre förpackningar påverkat er? Om ja, på vilket sätt?
– Självklart gör den det eftersom några kronor gör väldigt stor skillnad på en liten burk. Vi kan ju inte sänka vår marginal för att Systembolaget höjer sin så i slutändan kommer det att vara konsumenten som behöver betala och frågan är ju lite var smärtgränsen går för en konsument. 

Tycker du som importör att det är rimligt att en burk och en bag-in-box har samma fasta kronpåslag i Systembolagets kalkyl? Om ja, varför?
– Systembolagets kalkyl är komplicerad på så sätt att varje produkt både har ett fast och ett rörligt påslag. Då det rörliga påslaget baseras på inköpspris-alkoholskatt (och alkoholskatten baseras på förpackningens volym) drabbas burken två gånger. Först av det nya högre fasta påslaget som slår hårt på en liten förpackning men också av ett procentuellt högre rörligt påslag eftersom alkoholskatten är lägre. Vi anser att burken snarare behöver ett subventionerat påslag likt det som tidigare fanns för mindre förpackningar eftersom det skulle göra valet enklare för konsumenter att ställa om och välja hållbart.

Tror du att burken kommer att slå igenom? Förklara gärna varför du tror det eller inte.
– På ett internationellt plan kommer den helt säkert att slå igenom och har redan gjort det på många marknader och även på sikt inom restaurang i Sverige. Vinbarer med fokus på att ha många roliga viner på glas kan ju till exempel gynnas av att jobba med mindre förpackningar, sen har vi ju minibarer, poolområden, festivaler och små restauranger som kanske inte säljer stor volym av vin men gärna vill ha ett spännande utbud.  Vi hoppas att även svenska konsumenter kommer att välja vin på burk just för att det finns så otroligt många bra viner som potentiellt kan finnas i burk i framtiden. Det är en omställning men att ha vin på burk hemma gör det betydligt enklare att dricka ett gott glas vin utan att behöver öppna en hel flaska. 

 

Porträttbild på Frida Engblom från vinimportören Dryckesbutiken
Frida Engblom är vinälskare, chef för butiksförsäljning och privatmarknad på Dryckesbutiken – Bild: Dryckesbutiken

Frida Engblom – Dryckesbutiken

Hur ser ni på förpackningen burk, intressant att jobba med eller inte? Förklara gärna varför.
– Burkens är främst intressant ur miljösynpunkt där dess lätta vikt är den viktigaste egenskapen. Utöver detta är den smidig att ta med sig på allt från pick nick, båttur eller fjällvandring. Toppen också om man inte vill öppna en hel flaska vin utan bara ta 1-2 glas. Även för våra restaurangkunder som vill ha ett smidigt sätt att servera vin på ställen med högt tryck och begränsade service möjligheter såsom strandbarer, utomhusbar, fesivaler etc. Så helt klart är burken intressant att jobba med! För enklare viner som konsumeras unga finns egentligen ingen anledning att tappa på tung glasflaska, då är burk, k-keg, pouch etc framtiden.

– Som det ser ut för oss just nu är dock burken väldigt beroende av Systembolaget så det har varit svårt för oss att utveckla det mer. Produkten som sådan är ju klockren för privatkonsument av ovan nämda anledningar vi har ännu inte sett så stor efterfrågan av burk till restaurangerna. Vårt fokus har därtill legat på k-kegs till krog men hoppas såklart detta kommer ändras så vi kan få fler producenter att tappa på burk.

Är ni insatta i Systembolagets kalkyl för mindre förpackningar?
– Vi var inte så insatta i detta tidigare då vi inte jobbat med mindre förpackningar. Jag ställde frågan vid ett tillfälle om denna modell kommer ses över men fick som svar att när de lägre fasta påslaget slopades för att försäljningen inte ska styras mot ett visst mål utan vara strikt kostnadsbaserat.

Har det nya fasta påslaget för mindre förpackningar påverkat er? Om ja, på vilket sätt?
– Ja, det blir tyvärr väldigt svårt för oss att jobba med burk då priset per burk (och per liter) blir orimligt högt till konsument. Det betyder att vi helt enkelt inte kan tappa många viner på burk för priset blir inte motiverat.

Tycker du som importör att det är rimligt att en burk och en bag-in-box har samma fasta kronpåslag i Systembolagets kalkyl? Om ja, varför?
– Nej, jag tycker inte det är rimligt. Systembolaget hävda att de vill jobba mot mer klimatsmarta förpackningar och då bör en prismodell kunna ha fler kategorier för att främja just detta. Deras policy om måttfullt drickade främjas inte direkt av denna kalkyl heller utan snarare tvärtom.

Tror du att burken kommer att slå igenom? Förklara gärna varför du tror det eller inte.
– Jag tror och hoppas att den kommer göra det. Upplever att målgruppen som redan dricker våra viner som kallas naturviner är nyfikna, medvetna och öppna och detta sprider sig till fler och fler. Vi behöver ändra vårt sätt att konsumera och att tunga glasflaskor har störra miljöpåverkan än en burk är ”no brainer”. Viktigt att tillägga är att man som konsument behöver behöver vara villig att betala för det som finns i burken också. Vårt mål med burken är att leverera samma hantverksmässiga produkt som på flaskan fast i en klimatsmartare förpackning.

 

Anonym vinleverantör/importör

Hur ser ni på förpackningen burk, intressant att jobba med eller inte? Förklara gärna varför.
– Den är mest intressant att jobba med om man jobbar med en producent som är specialiserad på detta eftersom det annars tar mycket admintid i förhållande till risk och förväntad vinst. För enklare viner är det en attraktiv förpackning ur miljösynpunkt.

Är ni insatta i Systembolagets kalkyl för mindre förpackningar?
– Ja.

Har det nya fasta påslaget för mindre förpackningar påverkat er? Om ja, på vilket sätt?
– Ja, vi hade vunnit en offertförfrågan innan vi visste att de skulle höja det fasta påslaget och inte haft möjlighet att ändra det under den initiala perioden vilket följaktligen har gett sämre marginal.

Tycker du som importör att det är rimligt att en burk och en bag-in-box har samma fasta kronpåslag i Systembolagets kalkyl? Om ja, varför?
– Ja, om det är så att det tar lika lång tid för en butiksanställd att plocka upp varan på hyllan och alla andra kostnader förknippade med att sälja varan är lika. Dock borde det inte vara så då det är ganska enkelt att räkna ut att exempelvis en bag-in-box tar upp mer butiksyta än en burk. Om de anpassar butikerna mer efter vin på burk-försäljning borde det fasta påslaget rimligtvis närma sig ölpåslaget vilket inte ens är en femtedel jämfört med det för vin.

Tror du att burken kommer att slå igenom? Förklara gärna varför du tror det eller inte.
– Den kommer sälja mer än tidigare eftersom Systembolaget har infört fasta positioner som tillägnas t.ex. denna typ av förpackning och tar upp butikshylla. Dock kommer den inte ta ordentlig fart innan priset blir attraktivt i förhållande till kvalitet vilket jag inte tycker det är idag.

 

Porträttbild på Philip Marthinsen från vin på burk importören Djuce
Philip Marthinsen är grundare av vinföretaget Djuce Wines – Bild: Djuce

Philip Marthinsen – Djuce

Hur ser ni på förpackningen burk, intressant att jobba med eller inte? Förklara gärna varför.
– En lågoddsare från oss. Vår affärsidé är att skapa en helt ny typ av vinupplevelser som också minskar vinets negativa klimatpåverkan. För det är förpackningen helt central. Av alla alternativ har vi valt att satsa på burken då vi funnit att kombinationen av format/storlek, positiv klimateffekt och chans att vinna kundernas hjärtan är klart högst för burken jämfört med alla andra alternativ.

Är ni insatta i Systembolagets kalkyl för mindre förpackningar?
– Ja, vi har i samtal med vår importör, Provinum, förstått att det sker en negativ särbehandling av mindre förpackningar där det fasta påslaget i relation till volym driver upp slutpriset på produkterna. 

Har det nya fasta påslaget för mindre förpackningar påverkat er? Om ja, på vilket sätt?
– Absolut, burken som format har fortfarande en uppförsbacke i den svenska marknaden när det kommer till folks perception av den som ett kvalitativt alternativ till vinflaskan. I arbetet med att förändra den perceptionen är priset centralt. Ett högre fast påslag (som också pga den mindre volymen 3-dubblas i jämförelse med flaskan) leder till ett högre pris på hyllan som gör att burken inte kommer adopteras i lika stor utsträckning. Att detta leder till att färre kunder kommer att köpa mer klimatsmarta förpackningar för vin går helt stick i stäv med Systembolagets uttalade arbete och kommunikation vilket får mig att ifrågasätta påslaget ännu mer.

Tycker du som importör att det är rimligt att en burk och en bag-in-box har samma fasta kronpåslag i Systembolagets kalkyl? Om ja, varför?
 – Nej, i en monopolsituation där möjlighet till konkurrens inte finns är ansvaret extra stort att skapa förutsättningar för alla typer av produkter och format. Priset är en av de mest centrala aspekterna som driver konsumentbeteende och här anser jag att SB behöver jobba med påslag som gör att alla alla format blir så relevanta som möjligt. Förutom miljöaspekten där bib och burk har snarlika positiva effekter jämfört med flaskan har burken en annan väldigt stor fördel när det kommer till att driva en mer hälsosam konsumtion. Givet storleken på 200 el 250 ml finns det en inbyggd ”vill-jag-verkligen-dricka-mer-spärr” iom att det krävs att du aktivt öppnar en ny burk för att dricka mer jämfört med boxen. Eftersom en hälsosam konsumtion mer än något annat är det som motiverar att vi har ett monopol på alkohol i Sverige (ett syfte som vi som bolag till 100 procent står bakom) anser jag att påslaget helt går emot Systembolagets uppdrag och att det i kombination med att det motverkar det uttalade klimatarbetet bör tänkas om i grunden.

 Tror du att burken kommer att slå igenom? Förklara gärna varför du tror det eller inte.
– 110 procent! Genom vårt arbete i 13 marknader i Nordamerika, Storbritannien och EU och alla nya typer av vinupplevelser våra kunder har där med våra burkar är jag övertygad om formatet har en betydande roll att spela framöver. Lägger man till vilken positiv påverkan det i sin tur kommer att ha på klimatet så är det en no brainer.

 

 

Porträttbild på Wilhelm Schultz från vinimportören Enjoy Wine & Spirits
Wilhelm Schultz är delägare och produktchef på Enjoy Wine & Spirits – Bild: Enjoy Wine & Spirits

Wilhelm Schultz – Enjoy Wine & Spirits

Hur ser ni på förpackningen burk, intressant att jobba med eller inte? Förklara gärna varför.
– Med relativt höga miniminivåer av burkproduktion påverkas flexibilitet och ger knappast möjlighet till små serier av burkvin i mellan och definitivt inte i premiumsegmentet. En annan faktor, initialt kan förpacknings prioritering ges i ett segment men om en burk ska stå på egna ben så är möjligheterna små att klara sig kvar i segmenten som det ser ut idag.

Är ni insatta i Systembolagets kalkyl för mindre förpackningar?
– Nej, inte tillräckligt bra. Systembolagets rörliga påslag anpassas efter artikel storleken vilket kan ge en rättvis och fungerande modell.

Har det nya fasta påslaget för mindre förpackningar påverkat er? Om ja, på vilket sätt?
– Vet ej.

Tycker du som importör att det är rimligt att en burk och en bag-in-box har samma fasta kronpåslag i Systembolagets kalkyl? Om ja, varför?
– Nej, fast påslag behöver justeras för att burk bättre ska kunna klara bidragsgränser.

Tror du att burken kommer att slå igenom? Förklara gärna varför du tror det eller inte.
– Ja, utifrån ett ”reason to exist” perspektiv i Systembolagets tuffa segments och bidragsgränser är det främst mousserande burkvin som potentiellt kan nå tillräckligt hög försäljningsnivå.

 

Porträttbild på Jakob Stolpe från vinimportören Swedish Brand
Jakob Stolpe är Portofolio Manager på Swedish Brand – Bild: Swedish Brand

Jakob Stolpe – Swedish Brand

Hur ser ni på förpackningen burk, intressant att jobba med eller inte? Förklara gärna varför.
– Vi tycker det är intressant att jobba med burk som ett mer hållbart alternativ till flaska. Lättheten i burken skapar ett otroligt mycket mindre klimatavtryck än flaska. Fler kunder inom HoReCa eftersöker sätt att minska sina klimatavtryck och då är burk ett bra alternativ. Småskaliga producenter med hållbarhetsfokus har accepterat att förpacka sitt vin i formatet. Hittills har större hotellkedjor nappat på förpackningsformen. Den passar minibarer och SPA-avdelningar väl. Även barer med viss höjd, som takbarer, har nappat på formatet pga mindre risk vid tapp.

Är ni insatta i Systembolagets kalkyl för mindre förpackningar?
– Ja. Det är lite synd att ett hållbart förpackningsalternativ straffas.

Har det nya fasta påslaget för mindre förpackningar påverkat er? Om ja, på vilket sätt?
– Ja. Vi har fått pruta på våra marginaler.

Tycker du som importör att det är rimligt att en burk och en bag-in-box har samma fasta kronpåslag i Systembolagets kalkyl? Om ja, varför?
– Nej.

Tror du att burken kommer att slå igenom? Förklara gärna varför du tror det eller inte.
– Ja, det tror vi. Förutom de uppenbara miljöskälen är det en smidig förpackning som andas ungdom, om man jämför med tex PET-flaskan. Det är alltså en produkt för framtiden. Trenden med kvalitetsöl på burk har även smittat av sig till vin. Det är inte en omöjlig tanke med kvalitetsprodukter på burk längre.

 

Anonym vinleverantör/importör

Hur ser ni på förpackningen burk, intressant att jobba med eller inte? Förklara gärna varför.
– Ja, klimatsmart och praktisk förpackning som tilltalar de lite yngre vinkonsumenterna.

Är ni insatta i Systembolagets kalkyl för mindre förpackningar?
– Ja

Har det nya fasta påslaget för mindre förpackningar påverkat er? Om ja, på vilket sätt?
– Ja, vi har blivit tvungna att justera pris och det är trist att behöva göra höjningar som varken kommer oss eller producent till godo.

Tycker du som importör att det är rimligt att en burk och en bag-in-box har samma fasta kronpåslag i Systembolagets kalkyl? Om ja, varför?
– Nej

Tror du att burken kommer att slå igenom? Förklara gärna varför du tror det eller inte.
– Jag tror att det är en förpackning som kommer att växa i popularitet. Den är klimatsmart om burken pantas, behändig att ta med sig, rymmer två glas vin så ett bra alternativ när det känns för mycket att öppna en hel flaska plus att jag tror att yngre konsumenter kan tilltalas av att det är en förpackning deras föräldrar inte köper vin i.

 

Prisjämförelse burk/flaska på Systembolaget

Bild på ett stpeldiagram över hur kostnaderna för vin på burk är fördelade
Stapeldiagram från Provinum och Djuce över hur kostnaderna för vin på burk är fördelade. Bild: Provinum

Burk- 250 ml
Flaska- 750 ml

Pris på hyllan i butik
B – 75,00 kr
F – 75,00 kr

Moms
B – 15,00 kr
F – 15,00 kr

Fast påslag
B – 5,40 kr
F – 5,40 kr

Rörligt påslag (beräknas ex. alkoholskatt)
B – 6,12 kr
F – 4,36 kr

Totalt påslag SB
B – 11,52 kr
F – 9,76 kr

Alkoholskatt 27,49/liter
B – 6,87 kr
F – 20,62 kr

Summering:

Rörliga inköpspris ex alkoholskatt:
Flaska med pant som kostar 75 kr på hyllan. Systembolaget får 9,76 kr
Burk med pant som kostar 75 kr på hyllan. Systembolaget får 11,52 kr

 

Mer om vin på burk av Maja Berthas

 

Annons

Birichino Pétillant Malvasia Bianca

Birichino Pétillant Malvasia Bianca

Land:USA
Pris:89 ,-
Alkoholhalt:13%
Volym:250 ml

Birichino Pétillant Malvasia Bianca

Land:USA
Pris:89 ,-
Alkoholhalt:13%
Volym:250 ml

Birichino Pétillant Malvasia Bianca är ett Petillant Naturel (Pét-nat) vin, tillverkat uteslutande av malvasiadruvor från Monterey och presenterat i en bekväm aluminiumburk. Doften är syrlig med inslag av blommigt schampo, örter, aprikos och persika. Serveras med fördel kyld som en aptitretare eller tillsammans med rätter av ljust kött, fisk eller sallader.

NR: 94255

De bästa vintipsen & recepten, rätt ner i din inkorg.

Vi älskar att dela med oss av det goda vi provar. Ta del av våra undangömda favoriter genom att registrera dig här.