Bild på Gårdsförsäljningen utvecklar vinsverige

Gårdsförsäljningen utvecklar vinsverige

Bild på Karin Ericson
Karin Ericson Vinskribent

Lästid: 5 minuter

Från första juli i år blev det verklighet - svenska vinproducenter fick äntligen sälja vin direkt till besökare. En efterlängtad vändpunkt för både landsbygd, turism och småskalig dryckesproduktion. Men hur gick det?

Gårdsförsäljningen utvecklar vinsverige

Drygt 90 tillstånd har delats ut till vinmakare, bryggerier och destillerier – de flesta i Skåne. Den nya lagen ger producenter chansen att möta sina kunder, visa upp sin plats och sitt hantverk. Det har också visat sig leda till att vingårdarna vill ta fram mer exklusiva cuvéer.

För Jesper Friberg, vinmakare på Österlen, kom tillståndet i slutet av juli. Trots att han inte gått ut officiellt med att ta emot besökare började folk höra av sig direkt. Han har tagit emot gäster i mån av tid och det har gett mersmak.

– Det är en fantastisk grej att möta de som dricker mina viner. Att få visa upp platsen, uttrycka mitt engagemang och min filosofi. Det har alltid funnits en barriär i att man inte fått sälja själv, och Systembolaget kan inte förmedla det på samma sätt. Folk blir så positiva. Det gör det ännu roligare, säger Jesper.

Jesper Friberg i vingården
Jesper Friberg i vingården. Foto: Claudia, Den Lilla Fotobyrån

Vinintresserade besökare

Hans vineri som ligger i Rörum på Österlen har totalt en hektar vinodling med åtta olika druvsorter och de som besökt gården har ofta redan ett vinintresse.

– De är passionerade, nyfikna människor, ofta naturvinsintresserade, mellan 30 och 50 år, som hittat till vingården genom rykten, bekanta eller ren nyfikenhet. De vill fördjupa sig i platsen, vinet och människan bakom. Det har varit skitroligt, som Jesper uttrycker det.

På Lottenlund Estate i Allerum i nordvästra Skåne ser det lite annorlunda ut. Här har man öppnat för drop-in två timmar varje lördag och söndag med stor framgång.

– Det har gått helt fantastiskt. Vi har sålt för lika mycket på två månader, 350 000 kronor, som vi annars gör på ett halvår på Systembolaget, berättar vinmakaren Tina Berthelsen.

Hon lyfter också det värdefulla i att kunna visa upp och sälja lokalproducerat direkt på plats.

– Man får inte favorisera hållbara och lokalproducerade produkter på Systembolaget, men folk är verkligen intresserade. Alla är jättepositiva och tycker det är fantastiskt med svenskt vin och jätteroligt att få handla på gården.

Vingården Lottenlund Estate i Allerum.
Vingården Lottenlund Estate i Allerum. Foto: Göran Stenberg

Lagen en fördel för vinmakaren

Lagen kräver att besökaren betalar för ett arrangemang med visning, provning och information om alkoholens skadeverkningar. Först därefter får man köpa upp till tre liter vin att ta med hem.

– Jag har inte haft några som helst problem med reglerna. För mig är det bara en fördel. Vi har så låg produktion och betalda besök gör ju det möjligt för oss att erbjuda detta. För mig handlar det inte om att sälja så mycket flaskor som möjligt, utan att förmedla upplevelsen, säger Jesper.

Tina håller med:

– Kunskapskravet är inget konstigt. Ingen svensk vingård har levt helt på sin produktion. Man har alltid haft någon form av turism, hotell och vinprovningar sidan av verksamheten så detta, att utbilda och berätta vår story, är något vi alltid gjort.

Ett mindre smidigt inslag, enligt Tina, är att samma besökare måste gå igenom den samma utbildning varje gång de vill handla. Hon hade gärna sett någon form av frikort. Men gästerna verkar förstå.

– Alla förstår problematiken. Ett stort plus är att man får prova produkten innan man köper och det får man ju inte på Systembolaget.

Tina på Lottenlund med Hinkar fulla av nyskördade druvor
Tina på Lottenlund med hinkar fulla av nyskördade druvor. Foto: Admir Törnros

Fram för mer unika cuvéer

Alla tillstånd är tidsbegränsade och gäller fram till 1 juni 2031. Under tiden ska gårdarna lämna in statistik till Folkhälsomyndigheten, bland annat kring hur hög försäljningen varit efter kl. 15.00 på lördagar samt på söndagar. Men Tina och Jesper ser positivt på framtiden och planerar redan för nästa säsong. På Lottenlund kommer man dela in kunskapsdelen efter vilken dryck man är intresserad av: destilleri eller vin samt utöka utbudet.

– Vi vill ha unika produkter till försäljning här på gården och kanske två lite större cuvéer på Systembolaget. Två mer prisvänliga som fortfarande representerar vårt hantverk. Vi får se hur vi delar upp sortimentet i framtiden, säger Tina.

Jesper kommer inte bygga någon separat shop eller anställa någon, han vill visa upp platsen som den är. Men han kommer öppna upp mer offentligt och har planer på fler projekt.

– Detta gör att jag kan experimentera, göra fler små roliga projekt och limited edition-grejer. Flaskorna på Systembolaget kommer alltid att finnas, men här ska man kunna köpa mer exklusiva flaskor. Det är extremt motiverande och gör vinmakandet ännu roligare!

– Det jag säger till alla är att se det positiva. Vi har fått en möjlighet framåt. Det här är något vi kan bygga vidare på, avslutar Jesper.

Relaterad läsning om svenska viner:

Sveriges vinproducenter utmanade Europa i en unik blindprovning i The Swedish Wine Tasting 2024 av Pär Strömberg

Sveriges största manifestation för svenska viner av Pär Strömberg

Svenska viner tar sin plats på världskartan av Tina Johansson

Vin på nytt sätt i Sverige av Richard Sigray

Kungligt vin från Kullaberg av Karin Ericsson

Svenska viner: dåtid, nutid och framtid med Madeleine Stenwreth MW av Pär Strömberg

Mer om gårdsfösäljning i Sverige av Richard Sigray

Dela via:

Mest besökta vinbarerna just nu

Bild på Bar Ninja

Bar Ninja

Livligt

Stockholm, Södermalm

Schysst uteservering

Bild på Skärets Krog

Skärets Krog

Charmigt

Smögen

Säsong

Bild på L’Enoteca

L’Enoteca

Avslappnat

Malmö, Innerstaden

Schysst uteservering

Bild på Bar Buco

Bar Buco

Mysigt

Gotland

Semesterpärla

Bild på Nektar

Nektar

Mysigt

Stockholm, Vasastan

Ramla in

Bild på Avec

Avec

Charmigt

Stockholm, Vasastan

Upcoming