DJUCE - kvalitetsvin på burk
Wine Tables Pär Strömberg har träffat Pontus Lindqvist som till vardags importerar vin från ”the other Europe” under namnet Wine Waves. På Djuce är Pontus produktansvarig för vinet och är den som kvalitetssäkrar all juice hos vinproducenterna inför burkpaketeringen under egen etikett.
Wine Table har träffat Pontus Lindqvist som till vardags importerar vin från ”the other Europe” under namnet Wine Waves. På Djuce är Pontus produktansvarig för vinet. Han jobbar tillsammans med ett antal internationella ambassadörer med att köpa vin från några av Europas bästa vinmakare och ”buteljera” det på burk, och tillsammans med Djuce-teamet om sju personer är han är i full fart med att utveckla och pusha gränsen för hur vin kan konsumeras och i vilka sammanhang.
Grundarna av Djuce har bakgrund som bolagsbyggare, bland annat den kreativa byrån Radon och klädmärket ASKET. Ifjol sålde de Radon och började nästa projekt, utmaningen att bygga ett globalt varumärke inom vin likt de som finns inom öl och sprit. Tidigt i researchen insåg de att mycket av ett vins negativa påverkan på klimatet beror på förpackning och transport. När de i nästa steg hittade en graf hos systembolaget som visade att man kunde sänka CO2- utsläppen på förpackningar med 79% genom att byta traditionell glasflaska mot burk var valet självklart. Satsningen på högkvalitativt och hållbart producerat vin paketerat i aluminiumburk var igång och Djuce föddes.
”Jag anslut några månader senare eftersom jag kände ena grundaren, Philip, genom en gemensam vän. Utöver grundarna och kärnteamet har vi också byggt en grupp med ambassadörer, kända sommelierer och vinpersonligheter som bildar ett kontaktnät till vinmakare över hela Europa och en fil in i marknaderna vi riktar oss mot”, inleder Pontus.
Målet var att nå en global marknad direkt. Innan året är slut kommer Djuce vinburkar att finnas representerade i USA, Kanada, Storbritannien och samtliga länder i Norden samt ett antal länder på den europeiska kontinenten. Genom sina partners förväntas Djuce att nå distribution både i retail, dagligvaruhandel, monopolmarknader, wine shops och horeca. Inom EU jobbar de även med en egen e-handel där de kan leverera vin direkt hem till kunder.

Djuce viner finns idag representerade på ett antal utvalda restauranger, hotell och barer i Norden och Tyskland och såldes initialt genom Pontus bolag Wine Waves.
”Att vinerna såldes via Wine Waves i Sverige handlade bara om att det var ett logistiskt smidigt sätt att komma igång i början, då Djuce saknade rätt logistiklösningar och tillstånd vid uppstart”, förklarar Pontus
Djuce som företag och projekt är egentligen helt frikopplat från Pontus vinimportfirma Wine Waves och idag är det vinimportören Provinum som är leverantör till den svenska marknaden och monopolet och med dem kommer en större aktivering genom Systembolaget att genomföras, både genom beställningssortimentet och tillfälligt sortiment.
”Vi sourcar vinerna genom det kontaktnät som jag, och i förlängningen våra ambassadörer, byggt upp genom åren. På monopolmarknaderna uppstår det ibland konflikt då vissa producenter redan har etablering och närvaro. Men vi har löst det och vi kommer kunna anpassa erbjudandet till varje marknad genom att jobba proaktivt med respektive importör”.
I USA och UK är konkurrensen stor även om de flesta aktörer valt den mest uppenbara strategin om att presentera billiga och enklare bulkviner. Konkurrensen inom burkvin är dock outvecklad och de flesta viner håller inte tillräckligt hög standard rent smakmässigt. Inom EU finns det fortfarande få aktörer men det indikationer som tyder på att det kommer att ändras inom en snar framtid.
”I nuläget är vår uppfattning att vi snarare konkurrerar med vin på vanliga glasflaskor, så utmaningen blir att växa antalet konsumenter av kvalitativt vin på burk. Här har vi såklart ett arbete att göra rent kommunikativt där många har uppfattningen att andra förpackningar än flaska innebär en sämre produkt. Vårt mål är att visa vindrickare över hela världen att det går att få fantastiska vinupplevelser på burk och att ompröva sin uppfattning. Vi tror att vi tillsammans med andra burkaktörer kommer kunna driva en stor förändring på några års sikt”.
Det som redan nu sticker ut i Djuce range av viner är designen. Filosofin har varit att hylla materialet, aluminiumet, genom att låta så mycket som möjligt av burken synas. Renheten som uppstår blir en naturlig canvas för konstnärer att sätta sin konst på. Design i all ära men att kommunicera vin på burk är en utmaning i många led. Syftet med vin på burk är inte att skapa viner som ska lagras, utan för direkt konsumtion, materialet är nämligen lufttätt vilket förhindrar utveckling. Djuce har istället, i vissa fall, valt viner som redan lagrats på fat och som därmed har utvecklats redan vid burkningen, vilket ger en stor potential för framtiden.
Kan formatet vara till nackdel? De små burkarna om 250 ml bjuder endast ett par glas vid servering.
Pontus förklarar vidare. ”Vi tycker det mindre formatet är fantastiskt. För det första finns det en ’drink less, drink better’ aspekt som känns helt rätt i tiden. För det andra, det superlätta och smidiga formatet. Båda öppnar för att njuta av vin på mer hälsosamt sätt till vardags men också att vid andra tillfällen, som ex. camping, båtliv och picknick där flaskan kan vara ett hinder. Storleken bidrar också till mindre svinn”.
Kanske är det framtiden vi ser här, en symbios mellan hållbart framställt vin, hållbara förpackningar, hög kvalitet från hantverksmedvetna vinbönder tillsammans med samtida konst och design?
”Som jag inledde med är det en drivande faktor till att vi satte igång. Världen behöver att alla industrier ifrågasätter hur saker görs, så även vinindustrin. I dagsläget finns det otroligt mycket vin som inte behöver vara på glasflaska och som kostar klimatet ofantlig mycket. Med det sagt handlar vår kommunikation och vår produkt egentligen inte om klimatet, eftersom vi inte tror att konsumenter göra sina val rationellt. För att driva beteendeförändring behöver vi vinna folks hjärtan. Det är därför vi bygger en hel värld av konst, samarbeten och upplevelser kring vinet för att istället skapa en emotionell relation”.
I går lanserade Djuce ett orangevin från Kroatien i det tillfälliga sortimentet och vidare i höst utökas utbudet i beställningssortimentet genom den nya leverantören Provinum.
Vill man hålla koll på alla nya viner och limiterade släpp kan man alltid besöka Djuce shop online på www.djucewines.com
Vi på Wine Table har naturligtvis provat igenom de i Sverige, för tillfället, tillgängliga vinerna och nedan hittar du all information.
MOUSSERANDE VIN
Bresolin Bio Vino Frizzante, Italien, BS 58266, 49 kr (200 ml)
Frisk doft av äpple och grapefrukt, pigg mousse, syrlig och fruktig. Smaken fyller på med gula och gröna äpplen, fyllig textur, avslutet mineraliskt med vag grapefruktbeska.
VITT VIN
Mehling White Riesling 2021, Tyskland, BS 56901, 59 kr (250 ml)
Vit persika och gul stenfrukt, päron och lätt örtig doft. Slank och friskt mineralisk med torrt avslut där en smygande skaldiska gör det aptitretande komplext.
Verget Chardonnay 2019, Frankrike, Bourgogne (KOMMANDE)
Exotiska toner i nosen, ananas, kokos, smör och popcorn. Fyllig och smakrik, läckert strukturerad med exotiska inslag, örter och ett kryddigt bett i avslutet.
ORANGEVIN
Bibich Žutina Orange 2021, Kroatien, TSE 92322, 59 kr (250 ml)
VA, klister, aceton till en början, aprikos, persika, apelsin, grapefrukt. Smaken av gul stenfrukt, smörkola och örter.
(6000 burkar, TS 11 november 2022)
Meinklang Kontext Orange 2021, Österrike, BS 57557, 75 kr (250 ml)
Inbjudande aromatisk av färska aprikoser och persikor. Läckert texturerat med torra tanniner och färsk pigg alert frukt. Syran på topp med avslut i bittercitrus och torkade aprikoser.
ROSÉVIN
Meinklang Rosé 2021, Österrike, BS 57068, 69 kr (250 ml)
Fizzy rosé från välutvalda biodynamiskt odlade druvor. Moderat alkohol i frisk stil med smak av grapefrukt, blodapelsin i ett örtigt torrt syrligt avslut. Blend på zweigelt, blaufränkisch och st laurent.
Famille Chaudière Rosé 2021, Frankrike, Provence, Nr 56899, 59 kr (250 ml)
Laxrosa med doft av färska smultron, mogna jordgubbar och vilda örter. Skalbeska, grapefrukt, bittercitrus, jordgubb, hallon och örter i en välstrukturerat och mineralisk finish.
RÖTT VIN
Dominique Piron Gamay 2020, Frankrike, Beaujolais (KOMMANDE)
Friskt rödbärig doft, björnbär, mörka körsbär, jordgubb och vilda hallon. Juicy, läskande mörkt körsbärigt och örtkryddigt av lakritsrot med jordig mineralitet.